keskiviikko 26. tammikuuta 2022

Mediaelämää ja elämää ilman mediaa



9. -luokkalaiset pohtivat äikän esseissään suhdettaan mediaan ja mediankäyttötapojaan. Esseissä pohdittiin myös, millaista mediaton elämä mahdollisesti olisi. Tässä yksi mainioista esseistä:


Elämää ilman mediaa


Media on suuri osa monen elämää. Sosiaalisessa mediassa voi esimerkiksi olla kavereita, jotka asuvat eri maassa. Mediassa kulkee myös paljon tietoa, kuten koronaohjeita ja -käytäntöjä. Moni tukeutuu mediaan normaaliarjessa enemmän kuin huomaavatkaan. Useampi työtehtävä sisältää mediassa toimimista, vapaa-aikaa vietetään paljon mediassa, eikä ajankulua edes huomaa. On myös ihmisiä, jotka elävät lähes ilman mediaa. Media ei kuitenkaan korvaa kaikkea, kuten kirjekavereita. Kirjekavereita on edelleen monilla, vaikka muuten olisikin siirrytty viestittelemään puhelimilla.


Omassa elämässäni media on yleisimmin läsnä, kun pidän yhteyttä ystäviini, kuuntelen musiikkia, selaan sosiaalista mediaa ja seuraan viestejä siltä varalta, että tulee tärkeää tietoa valmentajalta tai ohjaajien ryhmästä. Media on vahvasti läsnä myös koulussa, tehtäviä tehdään tietokoneilla ja nettiselaimia käytetään tiedon hakuun. Välitunnit vietetään myös usein sosiaalisessa mediassa. Arkeni on todella kiireistä, mutta kun minulla on aikaa, saatan käyttää sitä jonkun sarjan tai elokuvan katsomiseen.


Jos mediaa ei olisi, suurin muutos omaan elämääni tulisi todennäköisesti siihen, miten asiat pitäisi kirjoittaa kalenteriin tai vain muistaa. Tieto ei myöskään kulkisi yhtä nopeasti tai samalla tavalla. Esimerkiksi lastenohjaajien ryhmään tulee paljon tärkeää informaatiota ja joskus jopa lyhyellä
varoitusajalla saatetaan tarvita sijaistavaa ohjaajaa tai valmentajaa jollekin ryhmälle. Jos nämä asiat eivät kulkisi mediassa olisi paljon asioita, joista saattaisi saada tietää liian myöhään.


Ilman mediaa emme tietäisi mitä tapahtuu muualla maailmassa. Luonnonkatastrofeista kuten tsunameista, tulivuorten purkauksista ja maanjäristyksistä tietäisivät pitkälti vain sen maan asukkaat, jotka ovat kokeneet tapahtuman paikan päällä. Välttämättä kaikki kyseisen maan asukkaat eivät edes tietäisi tapahtumasta, jos se ei olisi ollut kovin laaja. Kaikki maan asukkaat kuitenkin voisivat kärsiä tapahtuman vaikutuksista, jonka takia media on tärkeä tiedotusväline.


Ilman mediaa on kaikesta huolimatta mahdollista elää. Vanhemmat ihmiset ovat kasvaneet ilman mediaa tai median alkuvaiheessa, jolloin on täytynyt keksiä muuta tekemistä kuin selata puhelinta. Lapset ovat olleet luovempia ennen kuin media on astunut vahvasti mukaan kuvioihin, leikkejä keksitiin jopa tikuista. Nykyään leikkimisen määrä vähenee heti, kun saa ensimmäisen puhelimen tai muun laitteen. Laite ei itsessään vielä saa aikaa suurta haittaa, mutta laitteella voi hyödyntää mediaa, johon voi kulua enemmän aikaa kuin on tarkoitus.


Tulevaisuudessa toivoisin, että ihmiset osaisivat rajoittaa aikaa, jota käyttävät mediaan. Liika laitteella olo aiheuttaa terveyshaittoja ja ärtyneisyyttä. Ärtyneisyyden olen huomannut esimerkiksi omissa sisaruksissani, jos he ovat olleet laitteella pitkän ajan. Mielestäni vanhempien pitäisi pitää huolta lasten mediassa olo ajoista. Vaikka ei tarvitsisi rajoittaa lapsen mediassa olo aikaa on sitä silti hyvä seurata varmuuden vuoksi.


Paras tapa pitää huolta tulevien sukupolvien kohtuullisesta median käytöstä on kuitenkin vanhempien esimerkki. Pienet lapset katsovat ylöspäin vanhempia ja isosisaruksia, jonka seurauksena heidän esimerkkinsä vaikuttaa siihen, millainen median käyttäjä lapsesta tulee. Jos sisarukset tai vanhemmat käyttävät mediaa paljon, pieni lapsi ajattelee sen olevan hyvä asia. Jos lapselle taas opetetaan pienestä pitäen, että median käytön määrä täytyy pitää kohtuullisena, lapsi todennäköisemmin pystyy rajoittamaan sitä jo nuorena.



Taiteidenvälinen opetus: Ruokaa!-näyttely 8.10.-8.11.2024

Ruokaan liittyy monenlaisia muistoja. Ruokaa tarjotaan tärkeissä tilaisuuksissa, lohdutukseksi ja kun on aihetta juhlaan.  Ruokaa ja elämää...