maanantai 4. huhtikuuta 2022

Projektioppimista IES El Paradorissa Espanjassa

Kaksi viikkoa sitten espanjalaiset opettajat IES El Paradorista Espanjasta vierailivat koulussamme ja viikolla 13 oli meidän vastavierailumme vuoro heidän kouluunsa. Espanjalaisille opettajille esiteltiin meidän koulussamme muun muassa MOK-viikkomme tuotoksia sekä muita eri aineita yhdistäviä projekteja. Vierailullamme Espanjassa pääsimme vuorostamme seuraamaan projektioppimista ja inkluusiota heidän koulussaan.






Seurasimme matematiikan ja maantiedon tunneilla, kun oppilaat tutustuivat eri maihin ottamalla selvää niiden ruokakulttuureista ja maantieteestä. Oppilaat laskivat matematiikan tunneilla, kuinka paljon ruokalajien aineksia tarvitaan eri kokoisille ruokailijamäärille ja paljonko annokset maksavat. Maantiedon tunnilla tehtiin maiden kartat kartongista, vanerista, styroxista ja muovailuvahasta. Työt on tarkoitus laittaa esille koko kylän nähtäville keskustaan. 

 

Yhtenä projektin tavoitteena oli kehittää erilaisia oppimisympäristöjä. Kävimme oppilaiden kanssa Almeriassa ja tutustuimme kaupunkiin opettajien tekemän kaupunkisuunnistusreitin avulla. Kahden tunnin tehokas retki antoi yleiskuvan kaupungista, ja samantapaisen reitin voisi hyvin toteuttaa myös Järvenpäähän tai johonkin lähikaupunkiin. Kun oppilaat lähtivät takaisin koululle, jäimme vielä opettajien kesken Almeriaan ja teimme tapas-tankkauksen, jonka jälkeen teimme kierroksen Espanjan sisällissodan aikaisissa väestönsuojissa, jotka kiemurtelevat kaupungin alla. Kävimme myös kitaramuseossa selvittämässä, millainen on espanjalainen kitara.

 

Valinnaisten aineiden tunneilla tutustuimme robotiikkaan, ohjelmointiin, 3D-esineiden suunnitteluun ja draamaan. Oppilaat toteuttivat legoista robotteja ja ohjattavia kulkupelejä, ja tekeillä oli myös kaupunki liikennevaloineen. 3D-suunnittelussa tehtiin shakkinappuloita ja perusmuotoja muokkaamalla ja yhdistämällä. Tietotekniikan opettajan kanssa ideoitiin yhteistyöprojektia 3D-tulostamisen tiimoilta. Draamatunnilla harjoiteltiin espanjalaisten runojen pohjalta tehtyä näytelmää, joka esitetään kesän alussa Parador de las Hortichuelasissa koko kylälle.

 

Äidinkielen tunnilla tutustuimme espanjalaiseen runomittaan, jossa oli vahvasti läsnä espanjalainen musiikki. Saimme tutustua espanjalaiseen musiikkiin myös meille järjestetyllä flamenco-tunnilla. 


Monikulttuurisuudella on Espanjassa pitkä historia. Tästä yhtenä näkyvänä kulttuurimonumenttina on Granadassa sijaitseva Alhambran linnoitus, jossa vierailee päivittäin jopa 7000 turistia. Meillä oli onnea, sillä sää oli sateinen ja ehkä siitä johtuen mahduimme hyvin liikkumaan vaikuttavassa linnoituksessa. Monilla koulun oppilailla on monikulttuurinen tausta. Toisin kuin Suomessa, Espanjassa ei ole valmistavaa opetusta, vaan kouluikäiset lapset laitetaan suoraan espanjankieliseen opetukseen.  


Viimeisenä päivänä pidimme kokouksen, jossa suunnittelimme yhteistyön jatkoa. Tutuksi käyneen koulun kanssa voimme jatkossa tehdä projekteja matalalla kynnyksellä joko digitaalisesti tai paikan päällä vierailemalla. 

 Kirjoittajina Espanjan-koulutusmatkalla mukana olleet opettajat ja rehtori


Juttu espanjalaisopettajien vierailusta Järvenpään Yhteiskoulussa: https://jarvenpaanyhteiskoulunverkkolehti.blogspot.com/2022/03/erasmus-viikko-koululla.html

Taiteidenvälinen painotus: voittoisa video tulevaisuuden Järvenpäästä

Taiteidenvälisen painotuksen 9A-luokalla opiskelevan oppilaskolmikon vaikuttava video palkittiin MIKÄMIKÄJärvenpää -videokilpailussa toisena...