Kaksi viikkoa sitten espanjalaiset opettajat IES El Paradorista Espanjasta vierailivat koulussamme ja viikolla 13 oli meidän vastavierailumme vuoro heidän kouluunsa. Espanjalaisille opettajille esiteltiin meidän koulussamme muun muassa MOK-viikkomme tuotoksia sekä muita eri aineita yhdistäviä projekteja. Vierailullamme Espanjassa pääsimme vuorostamme seuraamaan projektioppimista ja inkluusiota heidän koulussaan.
Seurasimme matematiikan ja maantiedon tunneilla, kun oppilaat tutustuivat eri maihin ottamalla selvää niiden ruokakulttuureista ja maantieteestä. Oppilaat laskivat matematiikan tunneilla, kuinka paljon ruokalajien aineksia tarvitaan eri kokoisille ruokailijamäärille ja paljonko annokset maksavat. Maantiedon tunnilla tehtiin maiden kartat kartongista, vanerista, styroxista ja muovailuvahasta. Työt on tarkoitus laittaa esille koko kylän nähtäville keskustaan.
Äidinkielen tunnilla tutustuimme espanjalaiseen runomittaan, jossa oli vahvasti läsnä espanjalainen musiikki. Saimme tutustua espanjalaiseen musiikkiin myös meille järjestetyllä flamenco-tunnilla.
Monikulttuurisuudella on Espanjassa pitkä historia. Tästä yhtenä näkyvänä kulttuurimonumenttina on Granadassa sijaitseva Alhambran linnoitus, jossa vierailee päivittäin jopa 7000 turistia. Meillä oli onnea, sillä sää oli sateinen ja ehkä siitä johtuen mahduimme hyvin liikkumaan vaikuttavassa linnoituksessa. Monilla koulun oppilailla on monikulttuurinen tausta. Toisin kuin Suomessa, Espanjassa ei ole valmistavaa opetusta, vaan kouluikäiset lapset laitetaan suoraan espanjankieliseen opetukseen.
Viimeisenä päivänä pidimme kokouksen, jossa suunnittelimme yhteistyön jatkoa. Tutuksi käyneen koulun kanssa voimme jatkossa tehdä projekteja matalalla kynnyksellä joko digitaalisesti tai paikan päällä vierailemalla.
Kirjoittajina Espanjan-koulutusmatkalla mukana olleet opettajat ja rehtori
Juttu espanjalaisopettajien vierailusta Järvenpään Yhteiskoulussa: https://jarvenpaanyhteiskoulunverkkolehti.blogspot.com/2022/03/erasmus-viikko-koululla.html