tiistai 26. huhtikuuta 2022

Leirikoulussa Suomenlinnassa

6A-luokan leirikoulu Suomenlinnaan

Reissumme alkoi tapaamisella Järvenpään juna-asemalla. Junamme tuli klo 9.18. Astuimme junaan, joka matkasi kohti Helsinkiä. Kun saavuimme Helsinkiin, kävelimme kauppatorille. Istuskelimme kauppatorilla, sillä odotimme lauttaa. Kauppatorilla oli mies, kuka soitti haitaria. Lautta saapui ja kaikki lähtivät kävelemään lauttaa kohti. Menimme odottelemaan lauttaan. Merellä oli nätit maisemat.

Suomenlinnaan saavuttuamme kävelimme hostelliin, kuuntelimme ohjeet ja aloimme majoittua.

Majoituimme kolmeen eri huoneeseen. Kahdessa huoneessa oli tyttöjä, joten yksi huone jäi pojille. Tyttöjen huoneissa oli kolme tai neljä kerrossänkyä. Huoneissa oli myös kaappeja, joissa oli monta lokeroa. Hostelli, jossa majoituimme, oli ollut vanha koulu. Sitä oli käytetty myös sotilaskotina ja kahvilana.

Kun olimme syöneet lounaan, jakauduimme neljään ryhmään ja kuuntelimme ohjeet Suomenlinnan valloitusta varten. Jokainen ryhmä sai repun ja tabletin. Tableteissa oli kartat, joiden avulla pääsisimme rasteille. Jokaisella rastilla oli tehtävä, joka piti suorittaa, jotta sai jatkaa matkaa. Tableteissa oli jokaisen rastin kohdalla video, mikä piti katsoa, jotta pystyi suorittamaan tehtävän.

Leirikoulussa pelailimme ulkona erilaisia pelejä. Ulkopeleissä leikimme kirkonrottaa ja kaaospeliä. Kaaospelissä meidän piti heittää noppaa ja liikua silmäluvun verran laudalla. Joukkue sai tehtävän aina kun he löysivät oikean lapun. Laudassa oli numerot yhdestä kolmeenkymmeneenviiteen. Pelasimme myös hippopeiliä, hiihdimme ryhmissä suksilla, heittopeliä ja järjestyspeliä sekä ketjuhippaa.

Pelailun jälkeen iltaisin oli loppuaika vapaa-aikaa. Vapaa-ajalla sai kierrellä Suomenlinnassa, käydä kaupassa aikuinen mukana ja syödä karkkia. Vapaa-ajalla monet kävivät illalla lähikaupassa ostamassa herkkuja. Saimme myös oleskella ulkona vapaasti, kunhan emme menneet liian kauas. Osa kävi myös Suomenlinna-keskuksessa, josta pystyi ostamaan esimerkiksi matkamuistoja. Joskus olimme kuitenkin vain huoneissamme, emmekä tehneet oikeastaan mitään.

Iltapala oli klo 19.30 tai klo 20.00. Iltapalan jälkeen hengailimme huoneissa ja yleistiloissa. Moni meni ensimmäisenä iltana nukkumaan myöhään.

Seuraavana aamuna huonojen yöunien jälkeen kaikki olivat väsyneitä. Menimme aamupalalle, jonka jälkeen menimme opastetulle kierrokselle Suomenlinnaan. Kävimme mm. tunneleissa ja muissa pikkukoloissa.  Näimme nähtävyyksiä ja salaisia tunneleita. Mukaan oli tunneleita varten otettu taskulamput.

Iltapäivällä osallistuimme pizzatyöpajaan. Jakauduimme viiteen ryhmään. Ryhmissä päätimme pizzan täytteistä. Jokaisessa pizzassa piti olla ainakin yksi kotimainen kasvis/vihannes. Kun täytteet olivat päätetty, yksi henkilö ryhmästä lähti kauppaan ostamaan täytteitä. Sillä aikaa muut ryhmäläiset tekivät pizzataikinan. Kauppareissun jälkeen, kun pizzataikinat olivat kohonneet, levitimme taikinan pellille ja laitoimme täytteet. Sen jälkeen pizzat laitettiin uuniin. Kun ne olivat valmiita, aloimme syömään.

Aamulla oli lähtö. Osa pakkasi kamat ennen aamupalaa, vaikka olisi voinut pakata sen jälkeen. Söimme aamupalan, jonka jälkeen loputkin pakkasivat kamansa ja sanoivat huoneille heipat. Sitten menimme odottamaan lauttaa, jonka tulossa kesti ainakin puoli tuntia. Lautta tuli ja kotimatka alkoi. Kun lautta saapui laiturille, kävelimme juna-asemalle. Juna odotti siellä jo. Astuimme junaan. Juna lähti melkein heti. Osa jäi aikaisemmin pois junasta. Olimme noin klo 11.00 Järvenpäässä. Sen jälkeen pääsimme kotiin.

Leirikoulusta mieleemme jäi eniten vapaa-aika, huoneissa olevat muurahaiset ja Suomenlinnan valloitus. Vapaa-ajalla kivointa oli kiertely Suomenlinnassa ja herkuttelu. Suomenlinnassa oli todella kauniit maisemat.

Luokkamme sai leirikoulusta hyvän kokemuksen. Melkein kaikilla oli kivaa. Leirikoulussa juteltiin paljon syvällisistä asioita. Ainakin osalla tuli ikävä leirikoulua. Saimme myös paremmat välit luokkakavereihin. Saimme oppia Suomenlinnan historiasta.

Kirjoittajina 6A-luokan oppilaat

Taiteidenvälinen opetus: Ruokaa!-näyttely 8.10.-8.11.2024

Ruokaan liittyy monenlaisia muistoja. Ruokaa tarjotaan tärkeissä tilaisuuksissa, lohdutukseksi ja kun on aihetta juhlaan.  Ruokaa ja elämää...