Nuorille julkaistaan koko ajan enemmän ja enemmän selkokirjoja. Ne sopivat lukijoille, joille normaalin yleiskielisen suomen lukeminen on vaikeaa, mutta niistä voivat saada lukuelämyksiä kaikenlaiset lukijat. 8A-luokan syksyn lukuprojektissa luettiin ryhmissä viisi erilaista nuorille suunnattua selkokielistä kaunokirjallista teosta ja valmistettiin niistä suulliset kirjaesitelmät muulle luokalle.
Kirjoja luettaessa vihkoihin tehtiin muistiinpanoja kirjojen herättämistä ajatuksista, kysymyksistä ja tunteista. Näitä kerättiin syksyn väreissä lehdiksi kirjallisuuspuuhun, jonka 8A-luokan oppilaat suunnittelivat ja maalasivat koulukirjaston luokse.
Projektissa luettiin myös selkokielestä, selkokirjallisuudesta ja kirjallisuuden selkomukauttamisesta kertova tuore tietoartikkeli ja vastattiin sen pohjalta luetunymmärtämiskysymyksiin. Artikkeli kertoi selkomukauttaja Hanna Männikkölahden työstä. Artikkelin myötä opittiin muun muassa, että selkokielistä tekstiä kaipaa jopa 15 prosenttia suomalaisista. Selkokirjat kaipaavat lisää näkyvyyttä, koska selkokirjallisuus voi olla keino herätellä lukuhaluttomien kiinnostusta lukemiseen.