tiistai 7. marraskuuta 2023

Olen kuulokkeet junassa ja muita metaforia

9B:n ja 9CN oppilaat listasivat marraskuun alussa äikän tunnilla arkisia esineitä ja paikkoja. Niistä yhdisteltiin Olen-alkuisia metaforia. Lopuksi mietittiin, mitä metaforat voisivat tarkoittaa. Minkä arkisen esineen ja paikan yhdistelmällä sinä kuvaisit marraskuista olotilaasi?

Olen puhelin puiston penkillä 

=Minut on unohdettu, vaikka olen tärkeä                         

Olen pottuvarvas huoneessa 

= Olen mitättömän pieni    

Olen meikkituoli makuuhuoneessa                                     

= Olen hyödyllinen 

Olen peili vessassa 

= Minua tuijotetaan 

Olen meikkipussi luokassa 

= Minut on jätetty väärään paikkaan                                                   

Olen kirja koulussa 

= Olen opettavainen                                                                 

Olen lippuautomaatti Jäken asemalla 

= Annan kaikkeni muille, mutta en saa mitään takaisin   

Olen kanafile salilla 

= Olen eksynyt väärään paikkaan 

Olen sänky saunassa

= Olen rentoutunut 

Olen silmä otsassa 

= Näytän tyhmältä 

Olen oppikirja suihkussa 

= Olen paikassa, jossa on epämukava olla 

Olen seinä katossa 

= Olen kaikkialla 

Olen jakoavain metsässä 

= Olen kadonnut             

Olen sähköpotkulauta vankilassa 

= Olen seuraani hienostuneempi 

Taiteidenvälinen opetus: Ruokaa!-näyttely 8.10.-8.11.2024

Ruokaan liittyy monenlaisia muistoja. Ruokaa tarjotaan tärkeissä tilaisuuksissa, lohdutukseksi ja kun on aihetta juhlaan.  Ruokaa ja elämää...