keskiviikko 9. lokakuuta 2019

Kouluarkikuva viikko 41: Arkinen esine, uusi käyttötarkoitus

6A:n tunnilla on kokeiltu syksyn aikana erilaisia draamaharjoituksia. Tiistaina syysloman alla vuorossa oli mm. Arkinen esine, uusi käyttötarkoitus -harjoitus, jossa ryhminä keksittiin luokasta löytyneille arkisille esineille uudenlaisia käyttötarkoituksia. Lopuksi uudenlaisen käyttötarkoituksen saanut esine esiteltiin tv shop -hengessä muulle luokalle. Muita 6A:n testaamia draamaharjoituksia 1. jakson aikana:
  • Vuorotarina: Seisotaan piirissä ja kerrotaan yhdessä tarina. Jokainen oppilas sanoo vuorollaan yhden sanan, jolla vie tarinaa eteenpäin.
  • Kutsun viereeniSeisotaan piirissä, ja jokainen oppilas kutsuu vuorollaan viereensä oppilaan, josta haluaa sanoa jotain mukavaa tai kehuvaa. Kutsuttu oppilas siirtyy kutsujan viereen, ja oppilas, kenen oikealle puolelle jää tyhjä paikka, on seuraava kutsuja.
  • Repliikki ja paikka: Kirjoitetaan taululle jokin repliikki, joka on tänään kuultu jossain keskustelussa . Jaetaan oppilaat ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle arvotaan jokin paikka (esim. kahvila, puisto tai linja-autoasema) ja ryhmä valmistelee pienen näytelmän, jonka yhtenä repliikkinä on taululle kirjoitettu.
  • ÄänimaisemaJaetaan oppilaat ryhmiin. Ryhmät päättävät jonkin paikan (esim. metsä tai löylyhuone), jonka he toteuttavat ääniä tuottaen. Esityksissä ei ole puhetta. Muut koettavat arvata, mistä paikasta on kyse.
  • Verbejä ja substantiivejaJaetaan oppilaat ryhmiin. Ryhmät valmistavat pienen näytelmän ja esittävät sen muille. Muut kertovat, millaisia substeantiiveja ja verbejä näytelmissä nähtiin.
  • Ryhmäesineet: Oppilaat muodostavat kolmen hengen ryhmissä kehoillaan erilaisia esineitä, joita ohjaaja kertoo (mm. leivänpaahdin, reppu, jäätelötötterö)
  • Pelokkaita tyyppejäOppilaat valmistavat pienissä ryhmissä näytelmän, jossa näkyy erilaisia tunteita. Puhetta on mahdollisimman vähän. 
  • Arvottu repliikki ynnä esine: Arvotaan ryhmälle yksi repliikki ja esine, jonka varaan ryhmäläiset valmistavat pienen näytelmän


Välillä on ollut haastavaa keksiä jokaiselle ryhmäläiselle jokin rooli, päästä yhteisymmärrykseen harjoituksen ja esityksen juonesta ja ideasta tai malttaa odottaa omaa vuoroa päästä kertomaan tarinaa eteenpäin. Toisten esityksiä on opittu arvostamaan, ja melkein aina esityksensä pitäneille oppilaille on taputettu 🙂

Taiteidenvälinen opetus: Ruokaa!-näyttely 8.10.-8.11.2024

Ruokaan liittyy monenlaisia muistoja. Ruokaa tarjotaan tärkeissä tilaisuuksissa, lohdutukseksi ja kun on aihetta juhlaan.  Ruokaa ja elämää...