keskiviikko 27. lokakuuta 2021

Mielipidekirjoituksia koulusta

Mitä on kiusaaminen?

Onko sinua ikinä kiusattu tai oletko itse kiusannut ketään? Lähes jokainen meistä on kohdannut kiusaamista.Saattaa olla,että olet nähnyt, kun jotakuta toista kiusataan tai sinua itseäsi on kiusattu, mutta tiedätkö, mistä se johtuu?  

                    Kiusaajat ovat yleensä epävarmoja ja heikkoja yksin. Heillä voi olla heikko itsetunto ja mielenterveysongelmia.  Tiedän, että monet ajattelevat kiusaajia kivoina ja itsevarmoina, mutta se ei ole niin. Kiusaaminen johtuu siitä, että kiusaajilla on omia ongelmia elämässä, joita kiusaamisella yritetään peittää. Joskus myös sillä haetaan huomiota. Kun kiusaaja aloittaa kiusaamisen, hän ei välttämättä ole kiusatulle vihainen tai suuttunut. Kiusaaminen  muodostuu tavaksi, jolla kiusaaja varmistelee asemaansa kaveriporukassa.  

Kiusatuksi voi joutua ulkonäön, henkisten ominaisuuksien tai vaikkapa kansalaisuuden takia. Mielestäni se on tosi surullista ja lapsellista. Kiusata voidaan myös mielipiteen takia, mutta kannattaa muistaa, että kaikilla on oma mielipide, eikä väärää mielipidettä ole. Minua on joskus kiusattu kansalaisuuden takia. Opin tässä tilanteessa sen, että ei kannata kuunnella toisia eikä ole mitään väärää, jos olet  erilainen muiden verrattuna .   

Kiusatut ihmiset voivat kärsiä monenlaisista henkisen hyvinvoinnin ja mielialan ongelmista. Kiusaaminen voi aiheuttaa itsetunnon ja itsearvostuksen alenemista ja itsetuhoisia ajatuksia. Kiusaamisen on todettu vaikuttavan myös kiusattujen ihmisten fyysiseen terveyteen esimerkiksi nukkumisvaikeuksina ja syömishäiriönä. 

 

Kiusaamisesta kannattaa kertoa aikuisille, jotta he puuttuisivat tähän asiaan. Myös sillä, että ei anna kiusaajalle huomiota, on vaikutusta. Tärkeintä on, ettei jää tilantessa yksin. Voisit kertoa kiusaamisesta kokeneelle. Koulussa on kuraattori, kenelle voit kertoa kiusaamisesta.   



Koulu vie kaiken ajan 

Olin herännyt kello 6.00, koska koulu alkoi 8.15. Olin lähtenyt pyöräilemään koululle tasan kahdeksalta, jotta ehtisin ajoissa. Kuitenkin, kun saavuin koululle, minulla oli vielä yli 10minuuttia aikaa, joten jouduin seisomaan katoksen alla hyytävässä ilmassa. Koulun loputtua pyöräilen kotiin ja alan tekemään läksyjä. Aika kuluu nopeasti ja lähden treeneihin. Kun tulen kotiin kymmeneltä illalla, käyn suihkussa ja alan lukemaan testeihin ja kokeisiin. Ehtiikö siinä mennä aikaisin nukkumaan? 

Mielestäni 8 aamut ovat liian aikaisia. Yritän mennä aikaisin nukkumaan, mutta se ei silti riitä. Olen koko ajan väsynyt ja silti pitäisi jaksaa olla koulussa monen tylsän tunnin ajan. Sitten opettajat antavat vielä kasoittain läksyjä ja päättävät pitää testejä 2 päivän välein. Olen huomannut, että vapaa-aikani ei riitä ylimääräisille koulutehtäville. Eikä varmasti muidenkaan. 

Tiedän, että kotitehtävät ovat hyödyllisiä ja testit auttavat osaamaan asiat kokeissa. Opettajat eivät anna paljon koulutehtäviä huvin vuoksi. He ajattelevat vain oppilaiden parasta. On myös hankalaa antaa oppilaille arvosanoja ilman, että tietää kuinka hyvin he ovat oppineet läpikäydyt asiat 

Toivoisin koulupäivien olevan lyhyempiä, jotta vapaa-ajalla oli aikaa tehdä muutakin. Nukkuminen on tärkeää, varsinkin kun pitää käyttää muistia kokeisiin. Jos ei ole aikaa nukkua, en jaksa olla koulussa ja keskittyä tunneilla.  

Ratkaisuna ongelmaan ajattelen, että testejä ja kokeita tulisi olla vähemmän ja keskittää asiat vain tunneille ja koulussa tehtyihin tehtäviin. Ennen koulupäivät olivat vain parin tunnin pituisia eikä läksyjä ollut juuri lainkaan, nyt koulu vie kaiken ajan ja energian. Koulupäivät voisivat olla enintään 6 tunnin pituisia varsinkin, jos muita vapaa-ajalle annettavia tehtäviä on paljon. 

Mielipidekirjoitukset ovat 8. -luokkalaisten oppilaiden kirjoittamia. Kuvituksena on 3. -luokkalaisten piirtämiä ja värittämiä syyslehtiä :)

 

Taiteidenvälinen opetus: Ruokaa!-näyttely 8.10.-8.11.2024

Ruokaan liittyy monenlaisia muistoja. Ruokaa tarjotaan tärkeissä tilaisuuksissa, lohdutukseksi ja kun on aihetta juhlaan.  Ruokaa ja elämää...