7. -luokkalaiset perehtyivät elo-syyskuun aikana Tuusulanjärveen eri oppiaineiden tunneilla. Tuusulanjärvi tutuksi -projektissa yhdistyivät biologian, musiikin sekä äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineet.
Projektin aluksi oppilaat kävivät biologian tunneilla Tuusulanjärvellä tutkimassa järven kasvillisuutta, eliöitä, vettä, rantaa ja ympäristöä. Oppilaat jakautuivat pieniin ryhmiin ja ryhmissä oppilaat täyttivät järvimonisteen havainnoistaan. Monisteeseen vastattiin kysymyksiin veden lämpötilasta, väristä, hajusta ja veden ph-arvosta. Piti myös miettiä ja kuvailla järven pohjaa ja onko järvi monimuotoinen vai yksipuolinen. Järven ja rannan ympäristöä tuli myös tutkia ja päätellä, onko järvi karu vai rehevä. Lopuksi laiturilla tehtiin opettajan ohjeistuksella syvyysmittaukset: Mittari asetettiin veteen laskien sitä alas pohjaan päin ja tutkittiin, kuinka syvällä mittari vielä näkyy. Tällä kokeella havaittiin veden sameutta.
Äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla käsiteltiin uutisia ja perehdyttiin uutistoimittajien haastattelutekniikkaan. Opiskeltiin, millainen tekstilaji uutinen on niin sisällön kuin kieliasunkin kannalta ja tehtiin havaintoja, millaisilla kysymyksillä haastateltavalta saa mahdollisimman paljon tietoa ja mitä ei kannata kysyä. Sen jälkeen suunniteltiin, käsikirjoitettiin ja videokuvattiin uutistoimittajan haastattelut. Haastateltavat vastasivat kysymyksiin rooleissa; vastaajana olivat mm. järvitutkija, kuvataiteilija, muusikko, luonnonsuojelija, retkeilijä, koko elämänsä Järvenpäässä asunut ikäihminen, 8-vuotias lapsi, turisti ja maanviljelijä. Kaikilla haastatelluilla oli vähän erilainen suhde ja asennoituminen Tuusulanjärveen. Järvitutkijan vastauksissa oli paljon vesiaiheista tietoa, 8-vuotiasta lasta kiinnosti kaikki kiva tekeminen Tuusulanjärvellä ja rannalla ja luonnonsuojelija mietti, mitä vesien puhtauden eteen on mahdollista tehdä. Kuvataiteilija ja muusikko kertoivat, miten Tuusulanjärvi inspiroi heitä taiteelliseen toimintaan.
Musiikin tunneilla haastatteluvideot katsottiin vielä läpi ja sitten pohdittiin, millaisia uutisten tunnusmusiikit ovat. Näitä uutislähetyksistä, ja sitten saatujen ideoiden pohjalta sävellettiin omia uutistunnareita. Samalla opeteltiin oman musiikin tuottamista, nauhoittamista ja tallentamista. Linkki uutistunnareihin:
Uutistunnarit
Tuusulanjärvi on näkynyt 7. -luokkalaisten syksyssä myös luokanvalvojantunneilla: Rantapuistossa vietettiin elokuussa ryhmäytymispäivää nuorisotoimen ohjaajien kanssa ja elokuussa kaikki 7. -luokkalaiset olivat KUPO-retkellä Tuusulanjärven maisemissa tutustumassa mm. Aholaan, Ainolaan ja Suvirantaan eli Tuusulanjärven taiteilijayhteisön keskeisiin paikkoihin.
Kupla-ryhmäytymistapahtumassa kirjoitettiin uutisia äikän tunnilla:
7. luokkien Kuplassa oli erilaisia pisteitä.
Maanantaina 23.8 Järvenpään yhteiskoulun 7-luokkalaiset kävivät Järvenpään kuplassa Rantapuistossa. 7 kuplassa oli neljä pistettä, jossa neljä 7-luokkaa kävi vuorollaan. Jokaisella pisteellä oltiin noin puoli tuntia. Pisteitä järjestivät kuraattorit ja nuorisotalon työtekijät. Pisteillä oli erilaisia leikkejä tai pelejä. Yhdellä pisteellä piti ratkaista ongelmanratkaisukykytehtäviä. Kupla alkoi 12.30 ja loppui 14.30. Kupla kesti noin kaksi tuntia. Kuplan aikana sää oli pilvinen mutta ei satanut. Yhdellä pisteellä jaettiin lopuksi lipukkeet, jolla saa herkun ja mehua Nuorisotalo Temalilla.
Järvenpään Kuplassa tehtiin hauskoja tehtäviä
Maanantaina 23.8. Järvenpäässä seurakuntaopisto, Järvenpään nuorisotalo ja koulukuraattorit järjestivät Järvenpään yhteiskoulun seiskaluokkalaisille Kupla-tapahtuman. Seiskaluokkalaiset pääsivät tekemään hauskoja tehtäviä. Seurakuntaopisto oli tehnyt vähän kosteamman sokkoesteradan, jossa oppilaat kävelivät esteradan läpi sokkona, kun vieressä ohjeisti pari. Lopussa toinen parista kantoi vettä kumihanskassa ämpäriin. Myöhemmin luokkien ämpärit mitattiin. Kyseessä oli kilpailu, ja kisan voitti luokka 7C puolitäydellä ämpärillä. Nuorisotalo järjesti myös lautapelin, jossa etsittiin lappuja ja tehtiin tehtäviä.