tiistai 9. maaliskuuta 2021

”TET-jakso oli mukava ja opettavainen kokemus, josta jäi hyviä oppeja mieleen.”

 9. -luokkalaisten TETin eli työelämään tutustumisen jakson ajankohtaa jouduttiin siirtämään pariin otteeseen koronan takia, mutta kun ysimme vihdoinkin helmikuussa pääsivät TET-harjoitteluun, kertyi paljon hyviä kokemuksia työelämästä ja omasta osaamisesta. Työelämään oltiin tutustumassa mm. erilaisissa kaupoissa, lakiasiaintoimistossa, ravintoloissa ja kahviloissa, päiväkodeissa, leipomossa, seurakunnalla ja huskysafariyrityksessä. Yksi ysiläisistä oli TETissä Lapissa laskettelukeskuksessa. Tässä poimintoja ysiläisten kirjoittamista TET-raporteista: 

 


Millaisia tavoitteita sinulla oli TET-harjoittelua kohtaan? 

 

”Halusin tutustua Tet-jaksollani seurakunnan nuorisotyöhön ohjaajan näkökulmasta ja miten seurakunnan leireille valmistaudutaan.” 

 

”Tet-jaksollani halusin tutustua myymälän toimintaan ja töihin, joita siellä tehdään. 

Tavoitteenani oli suoriutua jakson aikana annetuista tehtävistä hyvin ja toimia mallikkaasti niin varastotiloissa kuin asiakaspalvelutilanteissakin.” 

 

“Tavoittteeni oli myös oppia ja rohkaistua englannin puhumisessa ja tietysti halusin olla hyvä ja oma-aloitteinen työssäni.

 

”Tavoitteenani oli saada mahdollisimman paljon kokemusta pienessä kaupassa työskentelyssä ja saada kaikki annettavat työt loppuun asti tehtyä.” 

 

”Tavoitteenani oli oppia lastenhoitoa ja toimimaan eri ikäisten ihmisten kanssa.”  

Halusin tet-jaksollani työkokemusta ja myös kokemusta siitä, minkälaista olisi olla pienyrittäjä.” 

  

”Tavoitteeni oli tutustua asiakaspalveluun. Halusin mennä vaatekauppaan, koska olen kiinnostunut vaatteista.” 

 


Mitä pääsit tekemään TET-harjoittelussa?

 

“Sain tehdä viikon aikana monipuolisesti hommia varaston ja myymälän puolella. Myymälässä tein hyllytystä, kirjojen järjestelyä ja pääsin neuvomaan ja opastamaan asiakkaita. Varastossa tein lähinnä kuorman purkua, hinnoittelua ja asiakastilausten käsittelyä.”  

 

”Minun työtehtäviini kuuluivat tavaroiden vastaanottaminen, lajittelu, kuljetus varastoon, tarkastaminen, tarroittaminen ja pahvipakkauksien keräys. ” 

 

“Keittiöstä huudettiin aina “ruoka”, kun ruoka oli valmista. Oli vaikea ensin muistaa, että keitolle tulee lautanen kipon alle ja pihviannokseen kuului erilainen veitsi. Myös pöytänumero unohtui välillä ottaa mukaan. Tarjoiluun alkoi tottua ja pian se oli helppoa ja jokapäiväistä. 

 

Loppuviikosta työskentelin erään projektin parissa. Keräsin hyllyistä kaikki alennus- ja löytökirjat, jonka jälkeen lajittelin ne eri genrejen mukaan.“  

“Suuremmaksi osaksi olin laittamassa valjakkoja valmiiksi safareita varten. Olin           usein safareilla mukana ja ajoin valjakkoa.” 

 

”Tehtävänäni oli tyhjentää karkkilasteja, täyttää karkkilaatikoita ja niiden alla olevia vetohyllyjä, tehdä ruokatilauksia varten karkkipurkkeja ja pusseja, pestä karkkilaatikot ja niiden alustat, tyhjentää matkahuoltoräkkejä ja hyllyttää paketit, siivota lattioita ja paljon muuta pienempää hommaa.” 

 

”Suurimman osan aikaa vietin lasten parissa leikkien tai lukien kirjoja. Autoin lapsia perusasioissa kuten pukeutumisessa, käsien pesussa ja syömisessä. Tein lasten nukkuessa pieniä töitä esim. korjasin kirjan sivuja, pesin leluja sekä järjestelin kirjahyllyjä.” 

 

”Maalasin yöpöydän, virkkailin pieniä asioita, tein kaulakoruja, korvakoruja ja rannekoruja.” 

 

”Työtehtäviini kuului ensisijaisesti päiväkoti-ikäisille suunnatun pääsiäisprojektin tekeminen.” 

 

 


Miten TET sujui? 

   

”Minulle sanottiin, että sovin hyvin tälle alalle ja että olen ahkera ja tarkka.” 

   

”TET- jakso oli mielenkiintoinen kokemus, josta tulevaisuudessa on varmasti hyötyä esimerkiksi työnhaussa. Harjoittelun aikana tapahtui paljon hauskoja asioita ja oppeja mieleen, joita voin kertoa muille.” 

 

“Sain oppia paljon mielenkiintoisia asioita ravintolassa työskentelyssä, joihin tarvitsi oppimisen iloa ja yritystä.” 

 

“Tet-jakso oli mukava ja opettavainen kokemus, josta jäi hyviä oppeja mieleen. 

 

 ”Työnantajani kertoi, että voisin joskus hakea kesälomalla kauppaan töihin, kun osaan siellä työskennellä hyvin. 

 

“Huomasin, kun olin kaupassa tetissä, että olen ahkera ja auttavainen, jos minua tarvittiin. 

 

Työnantajani kehui minua reippaaksi, tehokkaaksi ja innokkaaksi työntekijäksi. Oli kiva kuulla, että oma panostukseni näkyi myös muillekin. Huomasin itsekin, että osaan tehdä hommia nopeasti mutta huolellisesti.”  


Huomasin, että osaan toimia monenlaisen ihmisen kanssa ja pidän asiakasapalvelutyöstä.” 

 

”Opin asiakaspalvelua ja itsenäistä työskentelyä. Tavoitteiden saavuttaminen edellytti oma-aloitteisuutta, reippautta sekä itsenäistä työskentelyä. Huomasin olevani ahkera ja soveltuvani alalle, jossa pitää olla itsenäinen ja tulla toimeen toisten ihmisten kanssa toimeen.”  

 

”Tet-kokemus oli kaikin puolin erittäin mielenkiintoinen. Sain paljon uusia työkokemuksia ja toisenlaista perspektiiviä työstä.” 


”Huomasin pitäväni raskaasta fyysisestä työstä ja kädellisestä työstä.”
 

   

”Tet-jakso oli mukava kokemus. Opin toimimaan eri ikäisten kanssa ja sain kokemusta työelämästä. Huomasin olevani oma-aloitteisempi kuin luulin ja tulevani todella hyvin toimeen alle 3-vuotiaiden lasten kanssa.” 
 

”Aion hakea jatko-opinnoissa kyseiselle alalle, joten tet-viikosta oli paljon hyötyä.” 

 

Kommentteja kerätty 9A- ja 9C- luokan oppilaiden kirjoittamista TET-raporteista. 





  

 

 


Taiteidenvälinen opetus: Ruokaa!-näyttely 8.10.-8.11.2024

Ruokaan liittyy monenlaisia muistoja. Ruokaa tarjotaan tärkeissä tilaisuuksissa, lohdutukseksi ja kun on aihetta juhlaan.  Ruokaa ja elämää...