torstai 23. toukokuuta 2024

8A-luokan mukana MOKkailemassa

Lukuvuoden MOK- eli Monialaiset opintokokonaisuudet -projekti toteutettiin toiseksi viimeisellä kouluviikolla. Luokat olivat jakautuneet erilaisiin ryhmiin, joissa yhteistä MOK-teemaa HYVINVOINTI käsiteltiin eri tavoin ja eri oppiaineiden näkökulmista. 8A-luokka teki MOK-projektiaan yhdessä mm. luokkien 7D ja 9A kanssa. Mitä päiviin mahtui? Tässä kuvareportaasi MOK-oppituntien kulusta 8A-luokan mukana:


Koska metsillä tutkitusti on ihmisiin monenlaisia hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia, tämän lukuvuoden MOK aloitettiin katsomalla suomalainen elokuva Metsän tarina. Se kertoo tietoa metsistä ja suomalaisesta metsämytologiasta sekä tarjoaa upeita luontokuvia eri vuodenaikoina. 


Elokuvan katsomisen jälkeen keskusteltiin yhdessä, millä tavalla metsät liittyvät hyvinvointiin ja miten ne voivat sitä tukea.

Sen jälkeen ryhdyttiin valmistelemaan muille luokille metsä- ja/tai muita hyvinvointiaiheisia puuhapisteitä. Työtä jatkettiin seuraavana koulupäivänä vielä yhden oppitunnin ajan. Taitavissa käsissä ja luovasti ajatellen syntyi muun muassa ristikoita, sanasokkeloita, piirrä ja arvaa -taidepeli, pakopeli sekä taideseinämä, jolle sai suunnitella ja piirtää oman taruhahmon metsään.

Tämän jälkeen lähdettiin kiertelemään muiden luokkien tekemiä tehtävärasteja. 7D-luokan tehtävärastilla rentouduttiin, joogattiin, meditoitiin ja keskusteltiin erilaisista harrastuksista. 8-9K-luokan rastilla pelattiin ulkona koripalloa ja muita palloaiheisia pelejä. Sitten olikin jo ruokailun aika!
Seuraava MOK-päivä alkoi kokoontumalla saliin katsomaan yleisön kanssa vuorovaikutteista Adventures of Harriharri -videopeliesitystä. Harold Hejazin videopeliesitys seuraa Harriharrin elämää Helsingissä. Pelin päähahmo Harriharri on juuri saapunut Suomeen ja toivoo saavansa uusia ystäviä sekä lämpimän vastaanoton uuteen kulttuuriin. Kaikki ei kuitenkaan mene ihan suunnitelmien mukaan, koska ponnisteluista huolimatta hän kohtaa jatkuvia vastoinkäymisiä pyrkiessään suomalaisen yhteiskunnan jäseneksi. Esitys herätti yleisössä monenlaisia tunteita - usean kohdalla sympatiaa ja ymmärrystä vaikeassa tilanteessa olevaa teoksen päähenkilöä kohtaan.
Videopeliesityksen jälkeen tehtiin ryhmissä 9A-luokan laatimia tehtäviä liittyen muun muassa kiitollisuuteen sekä tunteiden tunnistamiseen ja hyväksymiseen. Kirjoitetut kiitoskirjeet sai halutessaan jättää kiitosseinälle muiden luettavaksi tai viedä kiitoksen kohteena olevalle henkilölle päivän päätteeksi. Kiitoksen aiheita löytyi helposti omaa arkea ajattelemalla.
Lopuksi testattiin vielä oman luokan tekemät tehtävät. Seinälle koottu kollaasi uusista metsäolennoista oli kasvanut ja tehtävät oli muutenkin otettu hyvin vastaan. Sellainen MOK tällä kertaa, ensi lukuvuonna taas jotain muuta :)

Taiteidenvälinen opetus: Ruokaa!-näyttely 8.10.-8.11.2024

Ruokaan liittyy monenlaisia muistoja. Ruokaa tarjotaan tärkeissä tilaisuuksissa, lohdutukseksi ja kun on aihetta juhlaan.  Ruokaa ja elämää...